• تهران میدان انقلاب ابتدای جمالزاده جنوبی کوچه مهدیزاده پلاک 27
  • تلفن تماس: 02166567020

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

Shape Image One
Shape Image One
 Shape Image Four
 Shape Image Four
 Shape Image Four
 Shape Image Four
 Shape Image Four
 Shape Image Four
دیجیتال مارکتینگ چیست؟

 

از سیر تا پیاز بازاریابی دیجیتال (بازاریابی محتوا، سئو، تبلیغات پولی و…) را به زبانی ساده و روان در این مقاله برایتان آورده‌ایم. با مطالعه این مقاله از وبسایت کندونت دیگر نیازی به مراجعه به وبسایت‌های متعدد داخلی و خارجی برای درک مفهوم ترند این روزهای دنیای مارکتینگ ندارید.

با وجود دردسترس بودن اینترنت در دنیای امروز، اگر به شما بگویم روزانه بر تعداد کاربران آنلاین افزوده می‌شود، باور می‌کنید؟ همین‌طور است.

در واقع، مصرف اینترنت «ثابت» در بین بزرگسالان در سه سال گذشته افزایش یافته است. اگرچه شاید این مسئله را زیاد بر زبان آوریم که شیوه خرید مردم واقعاً با این تغییرات، دست‌خوش تحولات شده است –بازاریابی آفلاین دیگر اثربخشی سابق را ندارد.

بازاریابی همواره درباره برقراری ارتباط با مخاطبان در مکان و زمان درست بوده و هست. امروزه، بدین معناست که باید آن‌ها را در جایی که بیشتر پرسه می‌زنند، ملاقات کنید: در اینترنت. وارد دنیای دیجیتال مارکتینگ شوید به عبارت دیگر، هر نوع شکلی از بازاریابی که به صورت آنلاین وجود دارد.

جدول محتویات

1 دیجیتال مارکتینگ چیست؟
1.1 چرا باید به سراغ دیجیتال مارکتینگ رفت؟
1.2 یک کسب‌وکار چطور یک دیجیتال مارکتینگ را تعریف می‌کند؟
2 انواع نمونه‌های دیجیتال مارکتینگ
2.1 1. بهینه‌سازی موتور جستجو (سئو)
2.1.1 الف) سئوی آن پیج
2.1.2 ب) سئوی آف پیج
2.1.3 پ) سئوی فنی
2.2 2. بازاریابی محتوا
2.2.1 الف) نوشته‌های بلاگ
2.2.2 ب) کتاب‌های الکترونیکی و گزارش‌های دقیق
2.2.3 پ) اینفوگرافی‌ها
2.3 3. بازاریابی رسانه‌های اجتماعی
2.4 4. پرداخت به ازای کلیک (PPC)
2.4.1 الف) تبلیغات پولی فیسبوک
2.4.2 ب) کمپین‌های تبلیغاتی توییتر
2.4.3 پ) پیام‌های حمایت‌شده در لینکدین
2.5 5. بازاریابی همکاری در فروش
2.6 6. تبلیغات بومی
2.7 7. اتوماسیون بازاریابی
2.7.1 الف) زمان‌بندی نوشته رسانه‌های اجتماعی
2.7.2 ب) جریان‌های کاری پرورش‌دهنده راهنما
2.7.3 پ) ردیابی کمپین و گزارش‌دهی
2.8 8. بازاریابی ایمیلی
2.9 9. روابط عمومی آنلاین
2.9.1 الف) پیشتازی در گزارشگری از طریق رسانه‌های اجتماعی
2.9.2 ب) نقد و بررسی‌های آنلاین مشارکتی برای شرکت‌تان
2.9.3 پ) نظرات مشارکتی در وبسایت یا وبلاگ شخصی‌تان
2.10 10. بازاریابی درونگرا

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ دربرگیرنده تمام اقدامات بازاریابی است که از یک دستگاه الکترونیکی یا اینترنت استفاده می‌کند.

کسب‌وکارها از کانال‌های دیجیتالی مانند موتورهای جستجو، رسانه‌های اجتماعی، ایمیل و دیگر وبسایت‌ها جهت برقراری ارتباط با مشتریان فعلی و احتمالی استفاده می‌کنند.

یک بازاریاب داخلی ممکن است بگوید بازاریابی درونگرا و دیجیتال مارکتینگ مشابه‌اند، اما تفاوت‌های جزئی بین‌شان وجود دارد.

هرگونه مکالمه و گفتگو بین بازاریابان و صاحبان کسب‌وکار در ایران، ایالات متحده، بریتانیای کبیر، آسیا، استرالیا و زلاندنو، به تفاوت‌های کوچک بین این دو شفافیت بیشتری می‌بخشد.
چرا باید به سراغ دیجیتال مارکتینگ رفت؟

درحالی‌که بازاریابی سنتی احتمال دارد کماکان در تبلیغات چاپی، ارتباطات تلفنی، یا بازاریابی فیزیکی دیده شود، بازاریابی دیجیتالی می‌تواند به صورت الکترونیکی و آنلاین ظاهر شود. یعنی امکانات بیشماری همچون فرصت‌های بازاریابی ایمیل، ویدئو، رسانه‌های اجتماعی، یا وب‌سایت‌محور برای برندها وجود دارد.

چون دیجیتال مارکتینگ گزینه‌ها و راهبردهای مرتبطی به همراه دارد، گستره متنوعی از تاکتیک‌های بازاریابی مبتنی بر بودجه پیش رویتان قرار داشته و می‌توانید خلاقانه اقدام کنید.

در دیجیتال مارکتینگ، می‌توانید از ابزارهایی همچون داشبوردهای تحلیلی جهت پایش موفقیت و بازده سرمایه‌گذاری کمپین‌های‌تان نسبت به محتوای تبلیغی سنتی –مانند بیلبوردها یا تبلیغات چاپی- بهره‌مند شوید.
یک کسب‌وکار چطور یک دیجیتال مارکتینگ را تعریف می‌کند؟

دیجیتال مارکتینگ با استفاده از تاکتیک‌ها و کانال‌های دیجیتال بی‌شمار جهت برقراری ارتباط با مشتریانی که وقت‌شان را آنلاین صرف می‌کنند، تعریف می‌شود. از خود وبسایت تا دارایی‌های برندسازی آنلاین یک کسب‌وکار –تبلیغات دیجیتال، بازاریابی ایمیلی، بروشورهای آنلاین و…- طیفی از تاکتیک‌‌ها وجود دارد که همگی زیر چتر «دیجیتال مارکتینگ» آرام می‌گیرند.

بهترین بازاریابان دیجیتال، از چگونگی حمایت از کمپین بازاریابی دیجیتال در اهداف بلندمدت‌شان، تصویری روشن دارند. بسته به اهداف بلندمدت راهبرد بازاریابی‌شان، بازاریابان می‌توانند از یک کمپین به کمک کانال‌های رایگان و پولی در زمان انتشار، پشتیبانی کنند.

مثال

یک بازاریاب محتوا می‌تواند مجموعه‌ای از نوشته‌های بلاگ را که منجر به ایجاد راهنما از سوی یک کتاب الکترونیکی اخیراً خلق‌شده توسط کسب‌وکار می‌شود، تولید نماید.

بازاریاب رسانه‌های اجتماعی شرکت می‌تواند به ترفیع این نوشته‌های بلاگ از طریق نوشته‌های پولی و ارگانیک در حساب‌های رسانه‌های اجتماعی آن کسب‌وکار مشغول شود.

شاید یک بازاریاب ایمیل بتواند یک کمپین ایمیلی برای ارسال اطلاعات بیشتر درخصوص شرکت برای آن دسته افرادی که کتاب الکترونیکی را دانلود کرده‌اند، راه‌اندازی کند. در زمان مناسب درخصوص این بازاریاب‌های دیجیتال به تفصیل صحبت خواهیم کرد.

انواع نمونه‌های دیجیتال مارکتینگ

در ادامه تعدادی از رایج‌ترین تاکتیک‌های دیجیتال مارکتینگ و کانال‌های موجود در هر یک آورده شده است.
1. بهینه‌سازی موتور جستجو (سئو)

این روند بهینه‌سازی وبسایت شما جهت کسب «رتبه» بالاتر در نتایج صفحات موتور جستجو است که با افزایش حجم ترافیک ارگانیک (یا رایگان) دریافتی وبسایت‌تان انجام می‌گیرد.

کانال‌هایی که از سئو بهره‌مند می‌شوند، وبسایت‌ها، وبلاگ‌ها و اینفوگرافیک‌ها هستند.

راهکارهایی جهت نزدیک شدن به سئو جهت ایجاد ترافیک مناسب برای وبسایت‌ها وجود دارد که به شرح زیر است:
الف) سئوی آن پیج

این نوع از سئو بر تمام محتوای موجود «روی صفحه» در زمان بررسی یک وبسایت تمرکز دارد. با پژوهش کلمات کلیدی برای میزان و نیت (یا معنا) جستجو، می‌توانید به سوالات خوانندگان پاسخ داده و رتبه‌ بالاتری را در نتایج صفحات موتور جستجو (SERPها) به خود اختصاص دهید.
ب) سئوی آف پیج

این نوع از سئو بر تمام فعالیت‌هایی که «خارج از صفحه» در زمان بررسی یک وبسایت جهت بهینه‌سازی صورت می‌گیرد، تمرکز دارد. شاید بپرسید «کدام فعالیت‌ها که در وبسایت من انجام می‌شود، می‌تواند بر رتبه‌بندی من تاثیر بگذارد؟». پاسخ، لینک‌های درونی است، یا همان بک‌لینک‌ها.

تعداد ناشرانی که به شما لینک می‌شوند و «اعتبار» نسبی آن ناشران، بر چگونگی رتبه‌بندی شما براساس کلمات کلیدی که برایتان اهمیت دارند، تاثیر می‌گذارد.

با برقراری ارتباط با ناشران، نوشتن نوشته‌های مهمان در این وبسایت‌ها (و لینک‌دهی به وبسایت‌تان) و ایجاد توجه خارجی، می‌توانید بک‌لینک‌هایی که برای بالا کشاندن وبسایت‌تان در نتایج صفحات موتور جستجو به آن نیاز دارید را به دست آورید.
پ) سئوی فنی

این نوع از سئو بر بک‌اند وبسایت شما و چگونگی کدنویسی صفحات آن تمرکز دارد. فشرده‌سازی تصویر، داده‌های ساخت‌یافته، و بهینه‌سازی فایل CSS، همگی شکل‌هایی از سئو فنی هستند که می‌توانند سرعت بارگذاری وبسایت‌تان را افزایش دهند –یک عامل رتبه‌بندی حائزاهمیت در چشمان موتور جستجوهایی همچون گوگل.
2. بازاریابی محتوا

این اصطلاح بیانگر خلق و ترفیع دارایی‌های محتوایی با هدف ایجاد آگاهی برند، رشد ترافیک، خلق راهنما و مشتریان است.

کانال‌هایی که می‌توانند در راهبرد بازاریابی محتوا فعلی شما نقش داشته باشند، بدین شرح‌اند:
الف) نوشته‌های بلاگ

نوشتن و انتشار مقالات در بخش وبلاگ وبسایت یک شرکت به شما کمک می‌کند تا حیطه تخصصی صنعت‌تان را معرفی کرده و برای کسب‌وکارتان، ترافیک جستجوی ارگانیک خلق کنید. این کار به شما فرصت‌های بیشتری برای تبدیل بازدیدکنندگان سایت به راهنماها برای تیم فروش‌تان دراختیارتان می‌گذارد.
ب) کتاب‌های الکترونیکی و گزارش‌های دقیق

کتاب‌های الکترونیکی، گزارش‌های دقیق و مفاهیم مشابه با محتوای طولانی می‌توانند سطح آگاهی و درک بازدیدکنندگان وبسایت شما را بالا ببرند. این به شما اجازه می‌دهد تا محتوای‌تان را برای اطلاعات تماس یک خواننده، ایجاد راهنما برای شرکت و جابجایی افراد در سیر خرید مشتری، معاوضه نمایید.
پ) اینفوگرافی‌ها

گاهی‌اوقات، خوانندگان از شما می‌خواهند تا چیزی را به آن‌ها نشان دهید، نه اینکه با متن به آن‌ها بفهمانید. اینفوگرافی‌ها شکلی از محتوای بصری هستند که به بازدیدکنندگان وبسایت کمک می‌کنند تا مفهومی را که می‌خواهید به آن‌ها کمک کنید تا یاد بگیرند را تصویرسازی کنند.
3. بازاریابی رسانه‌های اجتماعی

این اقدام برند و محتوای شما را در کانال‌های رسانه‌های اجتماعی جهت افزایش آگاهی برند، ایجاد ترافیک، و خلق راهنماها برای کسب‌وکار‌تان ترفیع می‌کند.

کانال‌هایی که می‌توانید از آن در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی صحبت کنید، به شرح زیر است:

فیسبوک، توییتر، لینکدین، اینستاگرام، اسنپ‌چت، پینترست.

اگر با پلتفرم‌های اجتماعی آشنایی ندارید، می‌توانید از ابزارهایی همچون نوین‌هاب برای برقراری ارتباط بین کانال‌هایی مانند لینکدین و فیسبوک در یک مکان بهره‌مند شوید. بدین طریق، می‌توانید به سادگی محتوای‌تان را برای کانال‌های متعدد به طور همزمان زمان‌بندی کنید و آمار آن را از طریق همین پلتفرم پایش کنید.

در راستای اتصال حساب‌های اجتماعی‌تان برای انتشار محتوا، می‌توانید صندوق‌های ورودی رسانه‌های اجتماعی‌تان را در یک مکان یکپارچه کرده و مستقیماً از یک بستر مستقیماً پیام‌های دلخواه‌تان را ارسال کنید.
4. پرداخت به ازای کلیک (PPC)

یک روش ایجاد ترافیک برای وبسایت شما از طریق پرداخت به منتشرکننده برای تعداد دفعات کلیک شدن تبلیغ شماست.

یکی از رایج‌ترین انواع PPC، تبلیغات گوگل است، که به شما اجازه می‌دهد تا برای قرارگیری در بخش‌های برتر صفحات نتایج جستجوی موتور جستجوی گوگل به هزینه «هر کلیک» روی لینک‌هایی که قرار می‌دهد، پول پرداخت کنید.

سایر کانال‌هایی که در آن می‌توانید از PPC استفاده کنید، به شرح زیر است:
الف) تبلیغات پولی فیسبوک

در اینجا، کاربران می‌توانند برای سفارشی‌سازی یک ویدئو، یک نوشته تصویری، یک اسلایدشو که فیسبوک آن‌ها را در فید خبری خود برای کسانی‌که با مخاطبان کسب‌وکار شما مطابقت دارند، قرار می‌دهد، استفاده کنند.
ب) کمپین‌های تبلیغاتی توییتر

در اینجا، کاربران می‌توانند مجموعه‌ای از نوشته‌ها یا نشان‌های نمایه‌ای را برای فیدهای خبری یک مخاطب ویژه، اختصاص‌یافته جهت محقق ساختن یک هدف بلندمدت ویژه برای کسب‌وکارتان، در معرض نمایش قرار دهند. این هدف بلندمدت می‌تواند ترافیک وبسایت، دنبال‌کنندگان بیشتر در توییتر، مشارکت توییتی، یا دانلود اپ باشد.
پ) پیام‌های حمایت‌شده در لینکدین

در اینجا، کاربران می‌توانند برای ارسال مستقیم پیام‌ها به کاربران ویژه لینکدین براساس صنعت و پیشینه شغلی‌شان اقدام کنند.
5. بازاریابی همکاری در فروش

این نوعی از تبلیغات اجرایی‌محور است که در آن برای ترفیع محصولات یا خدمات شخصی در وبسایت‌تان، کمیسیون دریافت می‌کنید.

کانال‌های بازاریابی همکاری در فروش به شرح زیر است:

تبلیغات میزبانی ویدئو از طریق برنامه مشارکت یوتیوب

ارسال لینک‌های همکاری در فروش از طریق حساب‌های رسانه‌های اجتماعی‌تان
6. تبلیغات بومی

تبلیغات بومی به تبلیغاتی اشاره دارد که اصولاً محتوامحور بوده و در کنار محتوای غیرپولی در یک بستر مشخص، تبلیغ می‌شوند.

نوشته‌های حمایت‌شده بازفید، مثال خوبی است، اما بیشتر افراد تبلیغات «بومی» را در بستر رسانه‌های اجتماعی ترجیح می‌دهند، برای مثال تبلیغات فیسبوک و تبلیغات اینستاگرام.
7. اتوماسیون بازاریابی

اتوماسیون بازاریابی به نرم‌افزاری اشاره دارد که در راستای اتوماسیون عملیات بازاریابی اصلی شما اقدام می‌کند.

بسیاری از دپارتمان‌های بازاریابی می‌توانند وظایف تکراری که دستی انجام می‌دهند را خودکار نمایند، مانند:

خبرنامه‌های ایمیلی: اتوماسیون ایمیلی صرفاً به شما اجازه نمی‌دهد که به صورت خودکار ایمیل‌هایی به مشترکین‌تان ارسال نمایید. به شما کمک می‌کند تا فهرست مخاطبان خود را گسترش داده تا خبرنامه‌های شما به افرادی تعلق پیدا کند که بخواهند اخبار شما را در صندوق‌های ورودی‌شان ببینند.
الف) زمان‌بندی نوشته رسانه‌های اجتماعی

اگر می‌خواهید حضور سازمان‌تان را در شبکه‌های اجتماعی پررنگ‌تر نمایید، باید به طور منظم پست بگذارید. این کار به صورت دستی، یک روند آشفته خواهد شد. ابزارهای زمان‌بندی رسانه‌های اجتماعی محتوای شما را برای‌تان در کانال‌های رسانه‌های اجتماعی قرار می‌دهند تا بتوانید بیشتر وقت‌تان را روی راهبرد محتوا بگذارید.
ب) جریان‌های کاری پرورش‌دهنده راهنما

ایجاد راهنما و تبدیل آن راهنماها به مشتریان، می‌تواند یک فرایند طولانی باشد. می‌توانید آن فرایند را با ارسال ایمیل‌های مشخص و محتوای متناسب با معیارهایی مشخص، برای مثال در زمان دانلود و بازکردن یک کتاب الکترونیکی برای راهنماها، اتوماسیون نمایید.
پ) ردیابی کمپین و گزارش‌دهی

کمپین‌های بازاریابی می‌توانند دربرگیرنده هزاران کاربر، ایمیل، محتوا، صفحات وب، تماس‌های تلفنی و… باشند. اتوماسیون بازاریابی می‌تواند به شما کمک نماید تا هرچیزی که روی آن کمپین کار می‌کنید را مرتب کنید و سپس عملکرد آن کمپین آن را براساس پیشرفت تمام آن عناصر در گذر زمان، ردیابی کنید.
8. بازاریابی ایمیلی

شرکت‌ها از بازاریابی ایمیلی به عنوان راهکاری جهت برقراری ارتباط با مخاطبان‌شان استفاده می‌کنند. ایمیل اغلب جهت ترفیع محتوا، تخفیف‌ها و رویدادها در راستای کشاندن افراد به وبسایت کسب‌وکارتان استفاده می‌شود.

انواع ایمیل‌هایی که احتمال دارد بتوانید در یک کمپین بازاریابی ایمیلی ارسال‌شان کنید، دربرگیرنده موارد زیر است:

الف) خبرنامه‌های اشتراک بلاگ

ب) ایمیل‌های حاوی اطلاعات تکمیلی برای آن‌دسته از بازدیدکنندگان وبسایت‌تان که چیزی را دانلود کرده‌اند.

پ) ترفیع‌های تعطیلات برای کاربران برنامه وفاداری

ت) نکات یا ایمیل‌هایی از این دست برای پرورش مشتری
9. روابط عمومی آنلاین

روابط عمومی آنلاین، اقدام ایمن‌سازی پوشش آنلاین به‌دست‌آمده از طریق نشر دیجیتال، بلاگ‌ها و سایر وبسایت‌‌های محتوامحور است.

به روابط عمومی سنتی شباهت دارد اما در فضای آنلاین جریان دارد. کانال‌هایی که می‌توانید از آن‌ها جهت بیشینه‌سازی اقدامات روابط عمومی خود استفاده کنید به شرح زیر است:
الف) پیشتازی در گزارشگری از طریق رسانه‌های اجتماعی

برای مثال، گفتگو با خبرنگاران در توییتر، بهترین راه جهت توسعه رابطه با خبرگزاری‌هایی است که فرصت‌های رسانه‌های اکتسابی را برای شرکت‌تان می‌توانند به ارمغان آورند.
ب) نقد و بررسی‌های آنلاین مشارکتی برای شرکت‌تان

زمانی‌که شخصی در ارتباط با شرکت شما به صورت آنلاین، نقد و بررسی می‌نویسد، صرف‌نظر از خوب یا بد بودنش، غریزتاً شاید نخواهید به سمتش بروید. برعکس، نقد و بررسی‌های شرکتی مشارکتی به شما کمک می‌کند تا برند خود را انسانی‌ ساخته و پیام‌رسانی قدرتمندی را که بتواند از اعتبار شما محافظت کند به ارمغان آورید.
پ) نظرات مشارکتی در وبسایت یا وبلاگ شخصی‌تان

مشابه با پاسخگویی شما به نقد و بررسی‌ها در مورد شرکت‌تان، پاسخگویی به افرادی که محتوای شما را مطالعه می‌کنند، بهترین راهکار برای خلق گفتگوی بهره‌ور در حوزه صنعت شماست.
10. بازاریابی درونگرا

بازاریابی درونگرا به روش‌شناسی بازاریابی اشاره دارد که در آن شما مشتریان را در هر مرحله از سیر مشتری جذب کرده، آن‌ها را به مشارکت واداشته و رضایت‌شان را جلب می‌کنید.

شما می‌توانید از فنون دیجیتال مارکتینگ فهرست‌شده در زیر به عنوان یک استراتژی بازاریابی درونگرا برای خلق تجربه مشتری موفق در کنار آن، نه در مقابلش، بهره‌مند شوید. دراینجا به نمونه‌هایی از بازاریابی درونگرا دربرابر بازاریابی سنتی اشاره شده است:

الف) بلاگ‌نویسی دربرابر تبلیغات پاپ‌آپ

ب) بازاریابی ویدئویی دربرابر تبلیغات بازرگانی

پ) فهرست‌های مخاطبان ایمیلی دربرابر ایمیل‌های اسپم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *