جدول محتویات
1 دیجیتال مارکتینگ در برابر بازاریابی سنتی
1.1 بازاریابی دیجیتال در مقابل بازاریابی سنتی | بازاریابی سنتی چیست؟
1.2 بازاریابی دیجیتال در مقابل بازاریابی سنتی | پایان بازاریابی سنتی
1.3 چرا بازاریابی دیجیتال را در مقابل بازاریابی سنتی انتخاب کنیم؟
2 بازاریابی دیجیتال؛ یک مشکل و یک حقیقت
2.1 1. ارزش اعتبارآفرین است؛ همواره ارزش آفرین باشید
2.2 2. باثبات باشید؛ استمرار یعنی همه چیز
2.3 3. به اشتراک بگذارید؛ اجتماعی باشید
2.4 مهم ترین ابزارهای بازاریابی دیجیتال
3 اقسام بازاریابی دیجیتال
3.0.1 بهینه سازی سایت برای موتور جستجو (SEO)
3.0.2 مزایای سئو
3.0.3 بازاریابی محتوا
3.0.4 بازاریابی شبکه های اجتماعی
3.0.5 پرداخت به ازای هر کلیک (PPC)
3.0.6 ایمیل مارکتینگ
3.1 دو مهارت اولیه برای یادگیری بازاریابی دیجیتال
3.1.1 باید خلاقانه فکر کنید
3.1.2 باید ذهن تحلیلی فعال داشته باشید
3.2 تخصص های و توانایی های یک بازاریاب دیجیتال حرفه ای
3.2.1 بهینه سازی موتور جستجو (SEO)
3.2.2 بازاریابی موتور جستجو (SEM)
3.2.3 بازاریابی شبکه های اجتماعی (SMM)
3.2.4 بازاریابی محتوا
3.2.5 بازاریابی ایمیل
3.3 چگونه به صورت خودآموز بازاریابی دیجیتال را یاد بگیریم؟
3.3.1 1. وبلاگ های بازاریابی دیجیتال
3.3.2 2. فیلم های آموزشی
3.3.3 3. پادکست ها
3.3.4 4. کتاب های دیجیتال مارکتینگ
3.3.5 5. دوره های رایگان بازاریابی دیجیتال
3.4 این 7 مهارت ضروری را یاد بگیرید تا در صنعت دیجیتال مارکتینگ سرپا باقی بمانید
3.4.1 1- ویدئو
3.4.2 2- SEO و SEM
3.4.3 3- بازاریابی محتوا
3.4.4 4- تفکر و برنامه ریزی مبتنی بر طراحی را درک کنید
3.4.5 5- کار با فناوری را بلد باشید
3.4.6 6- متقاعد کننده باشید
3.4.7 7- مهارت های نرم و گاهی غیر عادی را در خود تقویت کنید
دیجیتال مارکتینگ در برابر بازاریابی سنتی
بازاریابی دیجیتال در مقابل بازاریابی سنتی | بازاریابی سنتی چیست؟
بازاریابی سنتی همان بازاریابی آفلاین است که فعالیت های تبلیغی برای فروش بیشتر را شامل می شود. بازاریابی سنتی را سخت می شود نادیده گرفت. ما هرروز در کوچه و خیابان با همین نوع از تبلیغات مواجه هستیم. تاکتیک های بازاریابی آفلاین به 5 دسته اصلی تقسیم می شوند:
چاپ (مجلات، روزنامه ها و …)
تبلیغات (تلویزیونی، رادیویی و …)
پیام مستقیم (کاتالوگ، کارت پستال و …)
تلفن (بازاریابی تلفنی، بازاریابی پیامکی و …)
محیطی (بیلبوردها، تراکت ها و …)
هر کسب و کار موفقی می داند ایجاد یک قیف فروش مناسب چقدر به موفقیت کسب و کار در بازار کمک می کند. یک برنامه ی بازاریابی خوب می تواند مشتریان و انتظارات آنها را از هر قیف فروشی عبور دهد و به فروش محصولات ختم شود.
بیایید نگاه مختصری به هر یک از 4 مؤلفه بیندازیم:
محصول: بازاریابی مؤثر با فهم خوبی از خود محصول شروع می شود. محصول می تواند خدمات باشد یا انواع محصولاتی باشد که تقاضای بازار هدف را برطرف می سازد.
قیمت: پایین بودن هزینه ی تمام شده ی محصول در کنار کیفیت بالای محصول می تواند قیمتی را تعیین کند که عاملی از عوامل جذابیت محصول است. قیمت همیشه عامل ارزیابی مهمی برای مشتریان به شمار می رود.
توزیع: بازاریابی سنتی تا حد زیادی به قراردادن محصول روبروی چشم مخاطب در زمان و مکان درست متکی است. در دنیای بازاریابی، توزیع نقش مهمی بازی می کند. چراکه وقتی محصولی در موقعیت جغرافیایی ایده آل توزیع شود، فرصت تبدیل مخاطب به مشتری یا افزایش مشتریان به وجود می آید.
ترویج: چگونگی عرضه محصول و پیدا کردن بازار و مخاطب هدف را ترویج می گویند. هر روشی که به شما کمک می کند تا محصولتان را در معرض دید قرار دهید و کمک می کند تا بیشتر دیده شود، ترویج محسوب می شود؛ چه تبلیغات بیلبوردی باشد، چه کمپین تبلیغاتی اینستاگرامی باشد.
بازاریابی دیجیتال در مقابل بازاریابی سنتی | پایان بازاریابی سنتی
تعامل کم
هیچ کنترلی بر زمان وجود ندارد
هزینه های بالاتر
امکان شخصی سازی محدود
به راحتی قابلیت به روزرسانی ندارد
آمار و آنالیز ضعیف کمپین
امروزه 60% بازاریابان در همه صنعت ها تلاششان را در مسیر بازاریابی دیجیتال قرار داده اند. در ادامه آمارهای بیشتری ارائه شده است که به شما در فهم رشد و برتری بازاریابی دیجیتال کمک می کند:
بیش از 80% خریداران/فروشندگان، پیش از سرمایه گذاری روی محصول/خدمات، تحقیقاتشان را به صورت آنلاین انجام می دهند.
94% بازاریابان B2B به طور فعال از لینکدین برای بازاریابی استفاده می کنند.
تلفن همراه برای بیش از 70% تبلیغات دیجیتالی که در سال 2019 انجام شد، مورد استفاده قرار گرفت.
90% کسب و کارهای B2C شبکه های اجتماعی را به عنوان مؤثرترین تاکتیک بازاریابی دیجیتال اعلام کردهاند.
چرا بازاریابی دیجیتال را در مقابل بازاریابی سنتی انتخاب کنیم؟
1- سطح بالاتری از مشارکت مشتری
2- سهولت در اندازه گیری نتایج
3- طیف مخاطب گسترده تر
4- ارزان تر و مؤثرتر
بازاریابی دیجیتال؛ یک مشکل و یک حقیقت
1. ارزش اعتبارآفرین است؛ همواره ارزش آفرین باشید
چیزی که بازاریابان آنلاین موفق را از بازاریابان شکست خورده جدا می کند، درکشان نسبت به ارزش آفرینی مستمر است. ارزش به مرور زمان برای تان اعتبارآفرین خواهد شد و افراد معتبر در صنعت شما، شما را خواهند شناخت.
گوگل چگونه تعیین می کند که آیا چیزی ارزش بالایی دارد یا نه؟ باوجود اینکه عوامل بسیاری وجود دارند که بر سئو اثر می گذارند، ساختار سایت و صفحات آن، از جمله عواملی مهم در تعیین ارزش محتوای سایت محسوب می شوند:
طول: با محتوای کوتاه نمی توان ارزش آفرینی کرد. مطمئن شوید که محتوای تان حداقل 1000 کلمه باشد. در محتوای بیش از 2000 کلمه دیگر هیچ حرف و حدیثی وجود ندارد. چنین محتوایی باید به خوبی روی موضوع تمرکز کند و به لحاظ نگارشی و املایی بدون اشتباه باشد.
سطح خوانایی: استفاده از کلمات اهمیت دارند. گوگل سطح خوانایی محتوای شما را درک می کند. معنایش این است که باید از کلماتی استفاده کنید که مردم عادی آن را درک میکنند؛ معنایش نگارش محتوای شسته رفته و بدون ابهام است.
متمرکز بر کلمه کلیدی: محتوای شما باید روی موضوع به شدت متمرکز باشد. سعی کنید روی یک کلمه کلیدی (کوتاه یا بلند بودنش اهمیتی ندارد) مانور دهید و از مسیرتان خارج نشوید.
گوگل می خواهد بداند، که محتوای شما اصلا درباره ی چیست. اطمینان حاصل کنید که این کلمه کلیدی را بتوان در عنوان، URL و داخل محتوا پیدا کرد. حواستان باشد که بیش از حد هم از آن کلمه کلیدی استفاده نکنید.
به صورت طبیعی این کار را انجام دهید و کلماتِ هم معنی و مشابه آن را نیز داخل متن تان قرار دهید (مثلا «دیجیتال مارکتینگ» و «بازاریابی دیجیتال» و «بازاریابی آنلاین»).
استفاده از محتوای تصویری: محتوای متنی فوق العاده است، اما قرار دادن عکس و ویدئو، احتمال کسب رتبه ی بهتر را را بالاتر می برد. ویدئوها، تصاویر یا پادکست های مرتبط واقعاً اهمیت زیادی دارند و بسیار مفید واقع می شوند.
منحصربه فرد و آگاهی بخش: محتوای تکراری یا محتوای تغییرشکل یافته ای که همه جا پیدا می شود، به شما کمکی نمی کند. محتوا باید منحصربه فرد و آگاهی بخش باشد.
سعی کنید ارتباطی با مخاطب ایجاد کنید که دیگران آن را ایجاد نکرده اند یا اطلاعات مفیدی ارائه کنید. اگر قصد دارید از شخصیت ها نقل قولی باورید و یا آمارهایی بیاورید، حتماً منابع تان را ذکر کنید.
جذاب و مرتبط: محتوای جذاب و مرتبط برای مخاطبان تان بیشتر به اشتراک گذاشته می شوند. گوگل این را می داند. بنابراین شما هم باید بدانید.
به محتواهایی فکر کنید که دوست شان دارید و بهسادگی درگیرشان می شوید و آنها را به اشتراک می گذارید و سعی کنید تا آن تجربیات را برای مخاطبان تان هم خلق کنید.
لینک های خروجی و ورودی: به ازای هر هزار کلمه محتوایی که تولید می کنید سعی کنید، به محتوای خارجی مرتبط لینک دهید. برای لینک دهی داخلی هم، به سایر محتوای وبسایت تان لینک دهید تا مخاطب بتواند بهتر مفاهیم یا اصطلاحات محتوای شما را درک کند.
2. باثبات باشید؛ استمرار یعنی همه چیز
زمانیکه حرف از اصول بازاریابی دیجیتال می شود، یکی از اصول بنیادین ثبات است. استمرار یعنی همهچیز. معنایش چیست؟ یعنی ماه یا هفته ای نباشد که خبری از شما نشود. اگر بلاگ نویسی می کنید، یا در یک صفحه در شبکه ای اجتماعی تولید محتوا میکنید، یا ویدئوهای آموزشی می سازید، باثبات باشید.
3. به اشتراک بگذارید؛ اجتماعی باشید
فهرست لینک های ورودی به سایت، تأثیر قابل توجهی روی سئو دارد. گوگل می داند که یک وبسایت دارای لینک های ورودی متنوع و ارگانیک، سایتی مورد اعتماد است. اما واقعاً معنایش چیست؟
مهم ترین ابزارهای بازاریابی دیجیتال
دیجیتال مارکتینگ از ابزارهایی برای رسیدن اهداف خود مانند فروش بیشتر، جذب مشتری، برند-آگاهی استفاده می کند:
وبسایت
پست های وبلاگ
شبکه های اجتماعی
کتاب های الکترونیک و مقالات مفید
اینفوگرافیک ها
بروشورهای آنلاین
ایمیل
و …
اقسام بازاریابی دیجیتال
بهینه سازی سایت برای موتور جستجو (SEO)
مزایای سئو
ترافیک سایت را افزایش می دهد.
باعث افزایش شهرت برند می شود.
در بازدید وب سایت تأثیر بسزایی دارد.
باعث افزایش فروش محصولات و سودآوری می شود.
یکی از ارزان ترین نوع تبلیغات است.
اعتبار کسب و کار را افزایش می دهد.
باعث اعتماد بیشتر مخاطبان، مشتری ها و حتی سرمایه گذاران به کسب و کار شما می شود.
بازاریابی محتوا
در محتواهای خود موارد زیر را به کار ببرید:
اطلاعات مفید، دقیق و بروز
ویدئوهای جذاب و کاربردی
تیترهای مناسب و جذاب و استفاده از نکات ویرایشی زبان فارسی
مقالات طولانی و کامل که تمام اطلاعات مورد نیاز را به خواننده بدهد.
استفاده درست از تصاویر
بازاریابی شبکه های اجتماعی
بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی به روش های مختلفی صورت می گیرد و شما می توانید با استفاده از آنها ره صد ساله را یک شبه طی کنید! شبکه ی اجتماعی مناسب با حوزه کاری خود را انتخاب نمایید و محتوای مناسب با مخاطبین تان در آن شبکه تولید و منتشر کنید.
برای مثال اگر در حوزه میکاپ و مد کار می کنید، بهترین اپلیکیشن برای شما اینستاگرام است و با یک برنامه و استراتژی مناسب می توانید در کوتاه مدت شناخته شوید.
پرداخت به ازای هر کلیک (PPC)
در این روش به یک سایت تبلیغ کننده، به ازای هر بار کلیکی که روی تبلیغ شما می شود، هزینه ای پرداخت می گردد. گوگل ادز سک ابزار مناسب و مفید برای تبلیغات در صفحات نتایج جستجوی گوگل است که باعث بیشتر دیده شدن و کلیک خوردن لینک هایتان در گوگل می شود.
ایمیل مارکتینگ
ایمیل مارکتینگ یکی دیگر از انواع بازاریابی دیجیتال است. در این شیوه ی بازاریابی شما به طور مستقیم و از راه ایمیل با همه افراد ارتباط برقرار می کنید.
مهم ترین اصل ایمیل مارکتینگ این است که همیشه پیش از اضافه کردن یک مخاطب به لیست ایمیل های شرکت از او اجازه بگیرید. در غیر این صورت شما مزاحم تلقی می شوید و به اعتبار کسب و کارتان ضربه می خورد.
دو مهارت اولیه برای یادگیری بازاریابی دیجیتال
اگر می خواهید یک فوق ستاره ی بازاریابی شوید، قبل از هرکاری، باید دو مهارت اصلی را در خود توسعه دهید. در واقع اگر بتوانید دو ویژگی زیر را در خود ایجاد کنید، به نتایج موردنظرتان خواهید رسید:
باید خلاقانه فکر کنید
یک بازاریاب دیجیتال، باید تفکر خارج از چارچوب داشته باشد. مردم با گذشت زمان تغییر می کنند، و شما باید به اندازه ی کافی خلاق باشید تا بتوانید محصولات را به نحو مؤثر در بازار عرضه کنید، برای آنها بازاریابی کنید و دائماً کانال های جدیدی را برای تبلیغ مطالب و محصولات خود بیابید.
باید ذهن تحلیلی فعال داشته باشید
بازاریاب دیجیتال باید بداند چگونه داده ها و آمارها را تفسیر کند تا تصمیمات خردمندانه بگیرد – اگر ندانید که عددها و ارقام موجود در برگه ی آمار شما چه مفهومی دارند، ممکن است دست آخر، پول و زمان زیادی را از دست دهید.
تخصص های و توانایی های یک بازاریاب دیجیتال حرفه ای
در ذیل، مؤلفه های اصلی بازاریابی دیجیتال آورده می شود:
بهینه سازی موتور جستجو (SEO)
SEO دانشی اساسی است که بازاریاب آنلاین باید دارا باشد. سئو تکنیکی برای افزایش ترافیک سایت از موتورهای جستجو مانند بینگ و گوگل است.
بازاریابی موتور جستجو (SEM)
تبلیغات کلیکی یا «پرداخت به ازای هر کلیک» (PPC) که توسط موتورهای جستجو عرضه می شود، اگر درست انجام شود، می تواند مهم ترین محرک رشد تجارت شما باشد.
بازاریابی شبکه های اجتماعی (SMM)
این روزها که صحبت از بازاریابی درون گرا می شود، شبکه های اجتماعی بسیار بااهمیت اند. لازم نیست در توییتر فقط توییت های بامزه بنویسید و وضعیت خود را اطلاع رسانی کنید، بلکه لازم است مخاطب بسازید، از آنچه دوست دارند باخبر شوید، با آنها تعامل برقرار کنید و موارد دیگر.
پلتفرم شبکه های اجتماعی زمینه ی اصلی فعالیت بازاریابی است و می بایست در صدر برنامه ی آموزش دیجیتال مارکتینگ قرار گیرد.
بازاریابی محتوا
هدف از بازاریابی محتوا، جذب مخاطبانی است که امیدواریم مشتری ما شوند. بازاریابی محتوا بازاریابی از طریق محتواست که بر ایجاد مشتری بالقوه تمرکز دارد.
بازاریابی ایمیل
بازاریابی ایمیلی، بزرگ ترین ابزار کسب درآمد بیشتر برای بیشتر مشاغل است. افراد معمولا برای اطلاع از محصولات جدید و تخفیف ها (مخصوصا در برندهای پوشاک) مشترک شما می شوند. اگر برای آنها ایمیلی بفرستید و مشتریانتان چیز جالبی پیدا کنند، روی لینک شما کلیک کرده و از و بسایت شما خرید می کنند.
چگونه به صورت خودآموز بازاریابی دیجیتال را یاد بگیریم؟
1. وبلاگ های بازاریابی دیجیتال
دانش بازاریابی دیجیتال همیشه در حال تغییر است و برای پیشرفت باید وبلاگ های بازاریابی دیجیتال را دنبال کنید. برخی از وبلاگ هایی که دارای اطلاعات عملی بهروز برای بهبود بازاریابی شما هستند، عبارتند از:
وبلاگ مُز
وبلاگ نیل پاتل
مجله موتور جستجو
کیسمتریکس
2. فیلم های آموزشی
3. پادکست ها
4. کتاب های دیجیتال مارکتینگ
کتاب ها بهترین راه برای آموزش دیجیتال مارکتینگ هستند. خواندن کتابهای برتر دیجیتال مارکتینگ باعث افزایش دانش شما می شود تا بتوانید به زودی بازاریابی دیجیتال یک استارتاپ را به دست گیرید و آن را به موفقیت برسانید.
برخی از کتاب های برتر بازاریابی دیجیتال عبارتند از:
«بازاریابی دیجیتال: استراتژی، پیاده سازی و تمرین» توسط دیو چفی و فیونا الیس-چادویک
«قدرت قصه گویی بصری» توسط اکاترینا والتر
«بازاریابی محتوای جهانی» توسط پام دیدنر
«شما مشتری مورد علاقه ی من هستید» توسط مایک مونتیرو
5. دوره های رایگان بازاریابی دیجیتال
چالش بازاریابی آنلاین گوگل
دانشگاه PPC ورد استریم
دوره ی بازاریابی دیجیتال کوئیک استارتر شبکه های اجتماعی
دوره ی آموزش سئو متعلق به مُز
این 7 مهارت ضروری را یاد بگیرید تا در صنعت دیجیتال مارکتینگ سرپا باقی بمانید
1- ویدئو
اینترنت پر شده است از ویدئوهای کوتاه و بلند و این روند قرار نیست متوقف شود.
بر اساس گفته های مارتک (MarTech)، ویدئو این پتانسیل را دارد تا توجه مشتری را در سایت های خرده فروشی به میزان دو دقیقه بیش از مقدار متوسط جلب کند (این مدت در دنیای دیجیتال برابر با یک عمر است) و ویدئویی که به خوبی بهینه سازی شده باشد می تواند شانس شما را درقرار گرفتن در رتبه های برتر گوگل حداقل تا 50 درصد افزایش دهد.
بهعلاوه بیش از 80 درصد مشتری ها پس از دیدن جزییات یک محصول بهصورت ویدئویی با احتمال بیشتری آن را خریداری می کنند.
2- SEO و SEM
بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (SEO) کلید موفقیت بازاریابی دیجیتال در تمام سطوح است و به همین دلیل هرکسی که وارد دیجیتال مارکتینگ می شود باید با مقدمات آن آشنایی داشته باشد.
قطعاً می توانید موارد تخصصی و فنی را به کارشناسان تیم دیجیتال مارکتینگ محول کنید اما داشتن درک کاملی از روش های اثبات شده و نحوهی بهینه سازی انواع محتواها برای مدیریت کمپین های بازاریابی دیجیتالی حیاتی است.
3- بازاریابی محتوا
محتوا هسته ی بازاریابی دیجیتال است و بازاریابی محتوا صرف نظر از اینکه چه اتفاقی می افتد جزئی حیاتی از این صنعت است. بازاریابی محتوا بهخودی خود کاری بزرگ است.
باید به عنوان یک دیجیتال مارکتر حرفه ای بتوانید این را درک کنید که چگونه می توان نه تنها انواع مختلفی از محتواهای باکیفیت و سئو شده تولید کنید بلکه باید بفهمید چگونه مخاطب را درگیر نمایید.
4- تفکر و برنامه ریزی مبتنی بر طراحی را درک کنید
تفکر طراحی عبارتی است که اساساً به شیوهی حل یک مسئله از دیدگاه کاربر اطلاق می شود. این رویکرد اساساً ما را تشویق می کند تا هنگام حل مشکلات پیچیده در مقیاس بزرگ انسان محور فکر کنیم.
5- کار با فناوری را بلد باشید
از آنجاییکه این صنعت فناوری مدار است لازم است مهارت قابل قبولی درزمینه ی فناوری داشته باشید و همچنین بتوانید آن را به سرعت یاد بگیرید.
اگر بیست تا سی ساله هستید با فناوری خو گرفته اید اما نسل های بزرگ تر شاید نیاز داشته باشند تا آستین ها را بالا بزنند و نه تنها فناوری های خاصی را به طور خودآموز یاد بگیرند بلکه لازم است با اغلب نرم افزارها و ابزارهای رایج مورد استفاده در حوزه ی کاری خود آشنا شوند.
6- متقاعد کننده باشید
یک دیجیتال مارکتر مدیر یا رهبر بازاریابی دیجیتال بزرگ نه تنها مهارت های انسان های بزرگ را دارد بلکه می تواند تفکر تحلیلی را با تفکر حل مسئله ی خلاقانه ترکیب کند تا به گروه ها کمک کند به ایده های نوآورانه برای کمپین برسند و کسب و کارشان را جلو ببرند.
7- مهارت های نرم و گاهی غیر عادی را در خود تقویت کنید
بازاریاب های دیجیتال باید دارای مهارت های نرم باشند؛ آنها باید کنجکاو باشند، منعطف باشند و از تطبیق پذیری لذت ببرند، آینده نگر باشند، روی تجارت متمرکز باشند و با استراتژی کار کنند.
به همین منظور اینکه از مجموعه ویژگی های خاص و منحصربه فرد خود بهره بگیرید تا در این صنعت از رقابت جا نمانید.
دوره های آموزشی آنلاین دیجیتال مارکتینگ را گذرانده اید؟
آیا تمامی موارد آموزشی این حوزه در بازاریابی دیجیتال کسب و کار شما قابل پیاده سازی بوده است؟
مقالات آموزشی دیجیتال مارکتینگ کندونت را مطالعه کرده اید؟ نظرات خود را در مورد کیفیت مقالات متخصصین کندونت با ما در میان بگذارید.
در صورت تمایل به استفاده از پکیج های آموزشی و خدماتی دیجیتال مارکتینگ کندونت ایمیل/شماره تماس خود را در این صفحه وارد نمایید.